Team Sparebanken Sør

Nyheter

LEDER: Stian Remme mener dette kan bli en bra sesong (FOTO: TORE STÆHER)

– Flere har knekt koden - klare for nye steg

Stian Remme mener rytterne som fikk gode resultater i fjor kan ta nye steg i sesongen som kommer. Og de nye rytterne er viktige tilskudd.

– For at det skal skje er vi avhengige av å unngå skader og sykdom. Med en tropp på ti mann er vi avhengige av alle, sier sportsdirektøren som gleder seg til den nye sesongen.

I visshet om at rytterne er ett år eldre, så er erfaringen de fikk med i fjor den beste erfaringen guttene kan få. Han mener de nye rytterne fra i fjor er viktige for laget.

– En gruppe må aldri bli for fastsatt, man er alltid avhengig av litt fornying. Det mener jeg Mathias Skjold, Eirik Bruland og Ludvik Holstad er, sier Remme som i motsetning til rytterne har vært gjennom en rolig vinter.

Bedre rustet i mai

årets rittprogram har vi lagt inn en ritt-uke i februar, mens Tour de Normandie er blitt strøket fra listen. Det tror Remme er en fornuftig forandring.

– Det å forandre på små ting som disse er viktig, slik at ikke alt blir rutine. Her skal rytterne angripe nye spennende opplevelser med nye øyne og en ny gnist. Vi har aldri helt knekt koden i Normandie, og løpene som kommer i etterkant av den perioden av sesongen gjør at belastningen blir høy nok. At vi drar til Portugal istedenfor Frankrike gjør at vi blir bedre rustet for de norske rittene i mai.

Vanskelig å påvirke løpet

Den rutinerte bergenseren som startet seniorkarrieren i belgiske Deschacht-Granville har i løpet av sine to år som sportsdirektør i Team Sparebanken Sør merket forskjellen fra å være rytter til å følge rittet i bil.

– Du sitter og stirrer på bakenden av bilen foran hele dagen. Du er derfor fraværende fra stemningen og kampen foregår i sykkelfeltet. Den eneste oppfattelsen du får av hvordan rittet går er ved å lytte på rittradioen, som ofte foregår på nasjonalspråket, og få pratet kort med rytterne som er nede i følgebilen for å hente drikke. Det er absolutt ikke trygt for en rytter å bli være bak i bilkøen for å småsnakke. Vi har ingen radio som formidler eventuell aggressiv kjøring, så hvis en rytter blir værende å snakke med meg kan han fort gå glipp av det.

God skole hos Gino

Når Remme syklet for Team Joker mellom 2009 til 2013 fikk han en oppfattelse av hva en god sportsdirektør var. Han hadde Gino van Oudenhove som leder i flere ritt.

– Gino har et klokt sykkelhode som jeg gikk i god skole hos. Vi syklet flere ritt som ikke passet meg, men jeg og han hadde en god kjemi, med gode konstruktive taktikkmøter. Jeg vil ikke si at jeg har kopiert han, men jeg lærte mye av han.

Viktig med god stemning, det bidrar Stian til i laget. (Foto: TORE SÆTHER)

En dag med Remme på ritt

Når Stian er på ritt prøver han å få organisert en joggetur før frokost, gjerne sammen med noen andre fra støtteapparatet. Han synes det er viktig å komme seg opp på morgenen.

– Hele laget prøver å få i seg en god og lang frokost hvor vi snakker om andre ting enn sykkel. Hodene våre får som regel nok av sykkel når vi er på ritt.

Etter frokosten pakker laget bagger og kommer seg avsted til startområdet, hvor den siste pep-talken skal tas, noen ganger i plenum, andre ganger under fire øyne.

– Her gjelder det å sette rytterne i riktig modus. Det varierer fra rytter til rytter hvordan det gjøres. Under en slik samtale er det viktig å plukke opp hvis rytteren sliter med noe som han ikke vil innrømme for seg selv hva gjelder sykdom eller slitasje.

– Så må jeg fylle opp kaffekanna. Det er kanskje noe av det viktigste jeg har med meg. Vi får også servert nistepakke, men den frister sjeldent, så turen går som regel innom ett lokalt bakeri, sier Remme mens han kjapt skifter tema da kona sitter ved siden av han i sofaen i fare for å bli beskyldt for å bare spise på bakeri når han er borte.

I løpet av rittet prøver han å få stoppet et par ganger, selvfølgelig når det er rolig i feltet. Han synes at det kan fort bli tamt å sitte å se på bilen foran hele dagen.

– Etter rittet må vi få unna eventuelle skadeskjema på bil. Selv har jeg bare opplevd å bli påkjørt under ett ritt en gang, så det hender ikke så ofte. Men det viktigste er at rytterne holder seg på sykkelen, slik at mekanikerne slipper å reparere sykler og at vi slipper en tur på legevakt eller sykehus.

Han prøver også å bli ferdig med møter før det blir mørkt, slik at tiden etter middag kan bli brukt på taktikkmøte for neste dag og at det meste av kvelden skal brukes til å koble av med en bok eller å snakke med dem hjemme.

Kommentarer

Spam kontroll: 5 + 4 =    
Alle (823)
2017 (92)
august (11)
juli (8)
juni (11)
mai (18)
april (13)
mars (5)
februar (14)
januar (6)
2016 (122)
2015 (150)
2014 (95)
2013 (94)
2012 (83)
2011 (135)
2010 (48)
2009 (4)