Team Sparebanken Sør

Nyheter

En ny og bedre Norgescup?

Før årets sesong gjennomgikk Norgescupen flere endringer. Antall ritt ble dramatisk redusert, slik at antall langhelger med Norgescupritt ble kraftig redusert. I år har det vært fem endagsritt som har utgjort den gjeveste nasjonale sykkelcupen. Vi har tatt en prat med et par Plussbank Cervélo ryttere for å undersøke om endringene har ført til en bedre Norgescup.

Den nye utgaven av Norgescupen er utvilsomt inspirert av danskenes Post Cup. I Danmark har de nasjonale cuprittene hatt stor prestisje, og mange danske kontinentallag har stilt mannssterke opp. I tillegg har ProTour laget Saxo Bank vanligvis også sendt et par danske ryttere til cuprittene. Også i Norgescupen har vi opplevd at flere av de beste norske oftere stiller i Norgescupen i år enn tidligere. Det er noe Jon Anders Grøndahl også påpeker. Han mener flere av de store lagene synes det har vært større prestisje å delta i Norgescupen i år enn tidligere år. I tillegg til at det har vært bedre deltakelse fra de norske kontinentallagene enn tidligere år, har også noen av de norske proffene valgt å delta i Norgescupen, når de selv er hjemme. Lars Petter Nordhaug var med i Norgescup-rittet i Oslo, og satt til de grader farge på det. Også Alexander Kristoff har deltatt i ett løp. Han kjørte årets siste Norgescup-ritt på hjemmebane i Sandnes. Selv om de norske proffene og semi-proffene ikke har deltatt like hyppig i Norgescupen som danskene deltar i sin nasjonale cup, er vi ett skritt i riktig retning.

Det som har vært mest positivt med den nye Norgescup-modellen har vært poengsystemet. Tidligere var det slik at rytteren som vant Norgescupen hadde deltatt på ekstremt mange konkurranser i Norge i løpet av året. Mange sterke syklister gikk glipp av muligheten til å vinne cupen fordi de gikk glipp av mange Norgescup-ritt mens de var ute og kjørte konkurranser i utlandet. Med den nye ordningen er det lettere å kombinere et internasjonalt rittprogram med Norgescupen. Jon Anders Grøndahl og Åsmund Sivertsen er begge enig at det ikke lenger er syklisten som deltar i flest ritt som vinner Norgescupen, men den som er best. Lorents Ola Aasvold beviste med fjorårets og årets sammenlagtseier at noen ganger er det den personen som deltar oftest som også er best. Det blir derfor feil å si at den gamle modellen ikke ga en verdig vinner, men vi kan trygt si at med kun fem tellende ritt, er det langt flere ryttere som får muligheten til å delta i nok ritt til å kunne vinne sammenlagt.

Niklas Åkvik

Selv om reduksjonen av antall ritt i Norgescupen er den mest synlige forandringen, er det langt fra den eneste. Nytt av året var det at det kun var en dags fellesstartritt som telte i Norgescupen. Ingen tempoer, gateritt eller etapperitt telte med i cupsammendraget. Åsmund Sivertsen er godt fornøyd med det opplegget som var i år, men kunne ønsket seg et par små etapperitt i tillegg. Gateritt er han godt fornøyd med at ikke lenger teller med i Norgescupen. Istedenfor å telle med i Norgescupen er flere gateritt istedenfor arrangert som rankingritt, samme helg som Norgescup-ritt står på programmet. På den måten får syklistene flere konkurranser samme helg, slik at ritthelgene utnyttes mer effektivt. Dette er et opplegg Sivertsen synes at har fungert godt. Disse rankingrittene er sammen med de fleste andre store ritt i Norge med på å utgjøre en egen ranking hos NCF. Et av argumentene for en slik ranking er ifølge forbundets egen hjemmeside for ”å kunne bruke ranking i forbindelse med seeding - begrensning av deltakelse til ritt.” Hvorvidt dette er en ranking som har kommet for å bli vites ikke. Forbundet har i hvert fall ikke oppdatert denne rankingen siden NM, noe som er synd.

En slik ranking kan vise seg å være viktig når vi ser på et annet viktig tema, sikkerhet. Jon Anders Grøndahl er veldig skuffet over at sikkerheten ikke er blitt betraktelig bedre med den nye ”spissede” utgaven av Norgescupen. Med færre, men større ritt hadde det vært naturlig om sikkerheten og resten av opplegget rundt rittene hadde blitt bedre. Dette mener Plussbank Cervélo syklisten at det ikke har blitt. Han synes det fortsatt er alt for mange deltakere som ikke er gode nok til å kjøre med de beste. Han foreslår at det deles inn i A- og B-klasser. Dette er blant annet gjort i Danmark, med stor suksess. På den måten vil A-feltet med de beste rytterne i Norge bli noe mindre, som igjen bidrar til økt sikkerhet. I tillegg kan det sikkert være mer motiverende for flere ryttere å kjempe om seieren i B-feltet, fremfor å klamre seg til halen i A-feltet så lenge de klarer. Kanskje ville det også ført til at mange ”turrittryttere” ville syntes at Norgescup-ritt ble mer attraktive. NCFs ranking kunne utvikles slik at den kunne brukes til å bestemme hvilke ryttere som fikk kjøre i hvilke klasser.

Alle endringene sett under et, så er både Sivertsen og Grøndahl enige om at årets utgave av Norgescupen har vært bedre enn tidligere års utgaver. Det er et synspunkt vi, som tilskuere, er enig i. Færre ritt har gjort cupen mer attraktiv for de store lagene, siden prestisjen i å vinne rittene øker. Grøndahl vant i år Norgescup-rittet i Grenland. Han føler at oppmerksomheten rundt denne seieren var betraktelig større enn seieren han fikk i Norgescupen i fjor. Færre ritt har sørget for at Norgescup seirene er mer ettertraktede. I år er det fem forskjellige vinnere av enkeltritt, noe som viser hvor vanskelig det er blitt å vinne Norgescup-ritt. Samtidig er det fortsatt mye som kan forbedres. De fem rittene som er blitt avholdt i år har ikke vært så mye bedre arrangert enn det de fleste rittene i cupen har vært de tidligere årene. Arrangørene og NCF har utvilsomt en stor jobb foran seg for å gjøre rittene større og bedre. Det er fortsatt mye som kan gjøres bedre, både rundt sikkerhet, markedsføring osv. Som Grøndahl sier: ” hvis de skal ha 5 løp må de bedre de 5 løpene betraktelig, ellers kan de like godt ha flere.”

Hva synes resten av Plussbank Cervélos syklister om årets Norgescup? Og dere som følger sporten utenfra, synes dere årets utgave av Norgescupen har vært bedre enn de forrige årene?  

Jonas og Anders

Kommentarer

Morten - 29 nov 2010
Ps. Er Stake på bildet:P
Ellers godt på vei enig med gutta- blitt bedre, men samtidig masse og gå på.
At det nå nærmer seg 200 ryttere til start i Norgescup er kjempflott og kommer til å bidra til en bedre og bedre bredde. Men at det nå ikke deles inn i A og B klasser er uforståelg. Det er rett og slett farlig med så mange ryttere, når nivået er så utroli fokjellig. En ting er det når proffene kjøer store felt, hvor alle stiller på samme nivå og er vant til å komme opp i farlige situsjoner.
Så dett må rett og slett gjøres noe med!!
Og det med en gang!!! Skjer alt for mange stygge og unødvendige ulykker...
Torgeir - 29 nov 2010
Syns NC har vært ganske bra i år. Men syns med hell man kunne ha kuttet alle gaterittene og prologene i sammenheng med disse helgene. Hvorfor ikke heller arrangere 3 skikkelige fellestarter på en helg? Er vel det å kjøre lange harde fellestarter som gir størst utvikling.
Syns også lengden på de "fem store" bør være i nærheten av NM distansen.

Syns årets system er bedre enn det som var før, men det er viktig at rankingrittene opprettholdes så ikke ritttilbudet forsvinner. Matching for alle.
A og B felt er jeg ikke helt enig i. Syns man skulle kunne matches på nivået man "må" opp på. Men jo større felt jo større krav til arrangører...
Morten - 29 nov 2010
Enig i det siste forsåvidt- men spørsmålet er hvor mye matching noen får når det visstnok er mange som detter av innen de første 20 minuttene. DIsse hadde hatt mye bedre av å f eks kjøre mot hverandre i full distanse til de gjennom dette hadde fått et ok grunnivå slik at de var modne til å ta steget opp i klasse A, som nevnt i Danmark.. Enig?

Elllers synes jeg også at distansene godt kunne vært lengre så lenge det kun er liksom 1 ritt som skal telle hver helg. Også kunne heller rankingrittene vært noe kortere. Her er det selvfølgelig ikke nødvendig med A og B klasse, ettersom ikke like mange stiller. Men da vil også alle kunne få smake litt på nivået først.
Kramer - 29 nov 2010
Man behøver ikke en B-klasse, selv om man sier at man må ha en gitt rankingpoengsum for å kunne stille i NC og NM.

Hvis det virkelig blir arrangert NM i årets Grenland-løype, er det ganske kritisk for sikkerheten at det ikke kryr av overivrige mosjonister.

Lang fellesstart på NC-fredager vil mest sannsynlig få dårligere oppmøte, siden man gjerne vil prestere best mulig i NC-rittet. Korte prologer, tempoer og gateritt passer vel egentlig greit, siden de kan arrangeres på kvelden og ikke har allverdens restitusjonstid.
Jonas - 29 nov 2010
I tillegg til sikkerhetsaspektet synes jeg inndeling i klasser kunne vært lurt for å tiltrekke flere folk til sporten. I Danmark har de i hvert fall til og med C-klasse. Det betyr at det er tre ulike nivåer, og da bør det ligge til rette for at de fleste som ønsker å sykle ritt burde kunne gjøre det på et passelig nivå. De siste årene har vi sett en skikkelig deltakerboom i turrittene. Stadig flere får utløp for konkurranseinnstinktet gjennom å kjøre turritt. Det har i flere tilfeller ført til farlige situasjoner, og i verste fall dødsfall. Om det hadde blitt innført flere klasser i Norgescupen, slik at disse syklistene kunne deltatt der, kunne kanskje disse rytterne fått utløp for konkurranselysten i litt tryggere former?

I tillegg hadde det vært ideelt med tanke på å gjøre sykkelsporten til en familieidrett. Nå som de yngre klassene ikke lenger kjører Norgescup er dette poenget blitt svekket. Hadde det vært slik at hele familien kunne deltatt i sykkelritt i løpet av en Norgescuphelg så hadde det kanskje vært flere foreldre som hadde fulgt opp barna enda tettere? Noe som i så tilfelle hadde bidratt til et lavere frafall i sporten. Hadde det vært en mulighet å bruke lørdagen til å arrangere ritt for yngre årsklasser, B- og C-felt og et gateritt for eliten, for så å avslutte helgen med ritt for elite og junior menn/damer? Det vil selvsagt kreve mye av en arrangør, men det ville kanskje vært mulig med et par-tre slike helger i året? Tror det ville bidratt til at flere slenger seg på sykkelen og har det gøy. Samtidig ville det gjort Norescupen større, og trolig bidratt til at flere tilskuere skapte god stemning rundt løypene.
12,39,2 - 29 nov 2010
I 1982 hadde vi Elite,Aog Bklasse.Det fungerte ikke så bra og side de beste fra Aklassen til Elite klassen.På grunn av at Elite klassen ble alt for liten,desuten var det mye misunelse av de som ikke kom med i Elite klassen.Og desuten var det ikke så store sykkelfelt som nå.

Nå er sykkelfeltet bltt mye større.Med tanke på sikkerhet og ferdigheter,hadde det vært smart og dele opp feltet i A(elite) og Bklasser.Kjører man fort i Bklassen burde man søke opprykk til Aklassen.Sånn fungerte det på 80tallet.Og det vil sikkert fungere bra i dag også.

Rart at de ikke satser litt mere på Tempo(prologer) i NC-ritt.

Øystein - 29 nov 2010
Fra NCF kan jeg bekrefte at rankingrittene vil bli beholdt og det vil bli satt ressurser på oppfølging og løpende statistikkoppdatering. Det vil bli høysktuelt å bruke rankingpoeng som kvalik for NM og NC
Steffen - 29 nov 2010
I Danmark kjøres det mange forskellige klasser.
A (elite), B, C, D (begynner), junior, U16, U14, U12, U10. I tillegg er der veteranklassene H40, H50 og H60.
Det avvikles løp hver helg for alle disse klasse på samme tid på samme rute.
Det skaper gode sykkelløp og atmosfære for hele familien, noe man godt kan savne i løpene i Norge.
Man må da jobbe seg opp over i rekkene gjennem årene for å bli kvalifisert til A-klassen.
Vanligvis starter en kjøresterk mosjonist (tursyklist) i klasse D og må derfra kvalifisere seg til å rykke opp i C-klassen og så videre.
Dette er en lang prosess som kan ta nogle år.
Selv gikk jeg fra D til A på 5 år.
Dette er en stor fordel, en lærer seg spillereglene og oppnår stor erfaring med årene.
Fordelen med dette er også at feltene i Danmark blir mindre, alle kjemper på like vilkår og er nesten like sterke.
Grunnet mindre felt er også sikkerheten vesentlig bedre i danske lisensløp enn i Norges Cupen.
Syns derfor at det er synn og skam at det ikke finnes flere klasser i norske sykkelsport.
Interessen er tilstede, se bare turrittene som er fulltegnet og hvor folk sykler for å vinne, akkurat som var det ett lisens sykkelløp. Disse rytterne burde sykle lisensløp i klasse C eller B.
Mvh Steffen, Team Østfold KF.

Michael - 29 nov 2010
Sykkelsporten har veldig mye å hente på arrangement og format. Om vi ser f.eks til fotball ser vi at der stilles strenge krav til fasiliteter, sikkerhet og tilgjengelighet. Det man oppnår er å lage et produkt som er trygt, underholdende og spennende. Bare da klarer man å skape et produkt som er salgbart. Når man har et salgbart produkt fatter sponsorer og media interesse og man får en positiv spiral utav det hvor vekstvilkårene til sporten og rytterne blir bedre år på år. Kommentarene til Steffen med erfaringene fra Danmark trekkes frem er fine, og forteller mye om at vi i Norge kan lage mye mere inkluderende rittløsninger som gjør arrangementene til fest og spenning, samtidig som det også tillater bredden å "være med". At man selv som c rytter kjører samme løypen som a rytterene kommer i mål på kort tid etter skaper en følelse av å delta. Hva med for eksempel å kjøre nc i krs- Hovden løypa samme helgen som 2000 mosjonister kjemper seg opp dit?
Morten - 30 nov 2010
Et eksempel som illustrerer akkurat dette må vel være Oslo Sykkelfestival. Her arrangeres det turritt i samme løype som NC. Og har vel aldri vært så mye folk og stemning på en NC som denne. Ettersom det stod mange hundre som skulle til start i turritt- og ikke minst alle tilknyttet disse!
A,B evt C ville kunne skape noe av dette som flere har vært inne på!
Spam kontroll: 5 + 4 =    
Alle (823)
2017 (92)
2016 (122)
2015 (150)
2014 (95)
2013 (94)
2012 (83)
2011 (135)
2010 (48)
august (8)
juli (1)
juni (5)
mai (6)
april (6)
mars (2)
januar (2)
2009 (4)